اخبار

شب مه‌لقا ملاح در صد سالگی این بانو و با حضور خودش
21 شهریور 1396

شب مه‌لقا ملاح در صد سالگی این بانو و با حضور خودش

به منظور بزرگداشت از یک عمر پربار و خدمت به حفظ محیط‌زیست سرزمین ما ایران، شبی به افتخار مه‌لقا ملاح با همکاری مجله بخارا و مجله صنوبر در ساعت پنج بعداز ظهر چهارشنبه بیست و دوم شهریورماه در کانون زبان فارسی برگزار می‌شود.

در این مراسم نوش‌آفرین انصاری، دکتر شیوا دولت‌آبادی، رخشان بنی‌اعتماد، اسماعیل کهرم و مجتبا میرتهماسب سخنرانی خواهند کرد و همچنین فیلم مستند "همه‌ی درختان من" به کارگردانی رخشان بنی‌اعتماد و تهیه‌کنندگی مجتبا میرتهماسب به نمایش در می‌آید.

مه‌لقا ملاح _فعال محيط‌زيست_ در سال ١٢٩٦ متولد شد. وی فرزند خديجه افضل وزيری و نوه بی‌بی‌خانم استرآبادی است و پس از تحصيل در فلسفه علوم تربیتی و جامعه‌شناسی از دانشگاه تهران مدرك فوق‌ليسانس جامعه‌شناسی گرفت و برای ادامه تحصيل به پاريس رفت و از دانشگاه سورين مدرك دكترای جامعه‌شناسی گرفت و به ايران بازگشت و پس از مدتی در كتابخانه دانشگاه تهران مشغول كار شد و در سال ١٣٤٧ به رياست كتابخانه مؤسسه تحقيقات روان‌شناسی برگزيده شد.

خانم ملاح پس از بازنشستگی وقت خود را در راه مبارزه با آلودگی محيط‌زيست گذاشت و در سال ١٣٧٢ با همراهی همسرش و چندين استاد دانشگاه علاقه‌مند به محيط‌زيست، سازمان غيردولتی به‌نام (جمعيت زنان مبارزه با آلودگی محيط زيست) بنيان گذاشت‌. از وی به‌عنوان مادر محيط‌زيست ياد مي‌شود و اکنون در سن ١٠٠ سالگی ساكن تهران هستند.

مکان برگزاری: خیابان ولی‌عصر، سه‌راه زعفرانیه، خیابان عارف‌نسب، پلاک ۱۲ کانون زبان فارسی (بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار)