اخبار

نخستین نمایش فیلم
04 آذر 1396

نخستین نمایش فیلم "توران خانم" در نخستین سال درگذشت توران میرهادی

فیلم مستند توران خانم که به زندگی و تلاش‌های توران میرهادی می پردازد، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت وی، عصر روز جمعه در محل باغ کتاب تهران و با حضور رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب سازندگان این فیلم، خانواده میرهادی و جمعی از شخصیت‌های فرهنگی هنری و اجتماعی، اعضای نهادهای مرتبط به کودک و نوجوان و علاقه‌مندان و دوست‌داران ایشان برگزار شد. 

محمدعلی نجفی، شهردار تهران در این مراسم در خصوص محل سکونت زنده‌یاد میرهادی که در فیلم نمایش داده شد، گفت: از فرزندان او می‌خواهیم که این بنا را در اختیار شهرداری بگذارند تا پس از اتمام بررسی از این مکان در ارتباط شورای کتاب کودک یا یکی از مواردی که خانم میرهادی به آن علاقه‌مند بودند استفاده شود.

وی افزود: حیف است که این منزل پس از مدت کوتاهی به یکی از ساختمان‌های بلند مرتبه خیابان نیاوران تبدیل شود!

شهردار تهران همچنین در خصوص کمک برای تکمیل پروژه فرهگنامه کودک که تاکنون 16 جلد آن منتشر شده است، وعده‌های مساعدی داد و اظهار داشت: شهرداری تهران در ارتباط با استفاده از آثار خانم میرهادی و به خصوص فرهنگنامه کودک و نوجوان در کتابخانه‌های وابسته به شهرداری و آموزش و پرورش سراسر کشور تلاش موثری را انجام خواهد داد.

در این مراسم هنرمندانی چون بهمن فرمان‌آرا، ایرج طهماسب، امیر اثباتی، حبیب رضایی، منوچهر شاهسواری، فرشته طائرپور، باران کوثری، غزل شاکری، مرضیه برومند، کامبوزیا پرتوی، محسن امیریوسفی، سعید شهرام، پیمان یزادنیان، رضا مرتضوی، سپیده عبدالوهاب، مجید برزگر، احترام‌سادات برومند، پوریا عالمی، بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم، سمیرا علیخانی، لیلا نقدی، مریم صادقیان، یسنا میرطهماسب و... حضور داشتند.

رخشان بنی‌اعتماد نیز در این برنامه که در نخستین سالگرد درگذشت زنده یاد توران میرهادی برگزار شد، گفت: از آنجایی که سرمایه بزرگ هر ملتی تداوم راه اندیشمندان فرهنگی و علمی آن است و ما متاسفانه ید طولایی در نادیده گرفتن، کنار گذاشتن و ندیدن نخبه‌های کشور داریم باید بگویم این سعادت نصیب ما شد که با اعتماد خانم میرهادی و نزدیکان وی بتوانیم در کنار ایشان حضور داشته باشیم و خاطره یکی از سرمایه‌های جبران‌ناپذیر ممکلت را ماندگار کنیم.

وی ضمن ابراز تاسف از این‌که در کتابخانه‌های مدارس ایران به ندرت دوره‌های فرهنگنامه دیده می‌شود، گفت: این مساله باعث شرمندگی است.

بنی اعتماد گفت: یکی از بزرگ‌ترین آرزوهای توران خانم رساندن فرهنگنامه به حرف «ی» بود که جدا از ارزش علمی آن، این مسأله بزرگترین درس کنار هم بودن، کار داوطلبی، معنای وطن‌پرسی، عشق به فرهنگ‌سازی در جامعه است و مفتخرم از اینکه "خانواده امین" بعد از تماشای این فیلم، حامی چاپ جلد بیستم فرهنگنامه شدند.

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی نیز در سخنانی در این مراسم ضمن بیان اینکه بعضی از انسان‌ها معرفه و بعضی نکره هستند، گفت: خانم میرهادی از کسانی است که به ما یاد می‌دهد معرفه بودن چگونه است.  

او افزود: برای معرفه شدن دو راه وجود دارد که یکی را خانم میرهادی به ما معرفی می‌کند و دیگری راهی است که این روزها خیلی‌ها می‌روند، یعنی مضاف‌الیه شدن به معرفه‌ها. مثلاً همسایه شدن با خانم میرهادی یا مانع شدن برای کار ایشان.

بهشتی با بیان این‌که «هیچ‌گاه تعداد معرفه‌ها زیاد نیست چون باید فشار زیادی را تحمل کرد تا الماس شد»، اظهار داشت: خانم میرهادی نشان داد که معرفه است و من از رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب که خودشان «معرفه» هستند برای ساخت این فیلم تشکر می‌کنم.

مجتبا میرتهماسب، دیگر سازنده فیلم توران خانم نیز در این مراسم ضمن تشکر از خانواده میرهادی برای اعتماد و همراهی آنها در ساخت فیلم گفت: ما در ساخت این فیلم از مهر 1391 تا زمان فوت خانم میرهادی به صورت متمرکز و گاهی پراکنده همراه ایشان بودیم تا شاید این مسأله بتواند ادای دینی باشد از سوی سینما به این بانوی یگانه و سینما بهانه‌ای باشد که بتوانیم اندیشه‌های ایشان را به نسل جدید منتقل کنیم.

در این مراسم همچنین، نوش‌آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک و پیروز میرهادی پسر توران میرهادی سخنان کوتاهی ابراز داشتند.

شخصیت‌هایی چون سیدمحمد بهشتی (رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی)، سید احمد محیط طباطبایی (رئیس انجمن ملی موزه‌ها؛ ایکوم)، علیرضا تابش (رئیس بنیاد فارابی)، مصطفی تاجزاده، فخرالسادات محتشمی‌پور، فیروزه صابر (مدیرعامل بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان)، علیرضا رضاداد، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد (مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، علیرضا قاسم‌خان (رئیس موزه سینما)، مرتضی رزاق‌کریمی (قائم‌مقام مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، فرشید گل‌زاده (مدیرعامل رفاه)، منصور مومنی (مدیرکل روابط عمومی بانک سامان)، حمید آیتی (رییس پژوهشگاه هنر)، غلامرضا کاظمی‌دینان، داود موسایی، محمد درویش، مژگان جمشیدی، علی‌اصغر حاجی‌بابا، سعیده قدس، هایده شیرزادی، شیرین پارسی و اکثریت اعضای شورای کتاب کودک و فرهنگامه کودک و نوجوان، خانواده میرهادی و معلمان و دانش‌آموزان مدرسه فرهاد نیز در این برنامه حضور داشتند.