درباره «کارستان»
«کارستان» سری فیلمهای مستندی است که برنامهریزی و تولید آن در بخش خصوصی از سال ۱۳۹۳ آغاز شده و در حال حاضر هفت مستند از این مجموعه آماده نمایش است.
داستان ساخت
ایدهی ساخت مجموعه فیلمهایی دربارهی کارآفرینان ایران، سالها پیش زمانی که رخشان بنیاعتماد توسط دوست قدیمیاش فیروزه صابر به «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» دعوت شد، متولد شد.
ایدهای که از سال ۹۲ در همفکری با مجتبا میرتهماسب و رسیدن به دغدغههای مشترک هدفدار شد و سمتوسویی مشخص پیدا کرد. برای اجرایی شدن این طرح، «بنیاد توسعه کارآفرینی زنان و جوانان» بهترین نهاد غیردولتی بود که میتوانست پشتوانهی پژوهشی-کارشناسی این پروژه باشد. بنیادی که مهمترین هدفش ترویج و توسعه فرهنگ خلاقیت، نوآوری و کارآفرینی در سطح کشور است. در بهار ۱۳۹۳ شورای راهبردی پروژه با شش عضو شکل گرفت. حاصل بررسیها و نشستهای متعدد این شورا، شکلگیری پروژه «کارستان» در بهار سال ۱۳۹۴ بود. حالا یک گروه بزرگ تمام انرژی و زمان خود را گذاشتهاند: «کاری کنیم، کارستان.»
مأموریت و هدف
پروژهی «کارستان» با مأموریت «ترسیم تصویری از کارآفرینان جامعه و انتقال این الگو به جامعهی پُر نیاز کشور بهویژه جوانان ایرانی» طراحیشده است. مأموریتی که نهتنها استراتژی مجموعه را شکل داده، بلکه سایر اهداف این پروژه ملی را زیر چتر خود میبرد:
- تلاش در جهت ثبت و الگوسازی از شخصیتهایی که بیاتکا به موقعیتها و امتیازات خاص در بهبود بخشی به زندگی شخصی، اجتماعی و توسعهی کشور نقش مهمی ایفا کردهاند.
- ایجاد انگیزه و امید برای تقویت توانمندیهای فردی با توجه به اینکه در شرایط فعلی جامعه، انبوه موانع پیشرو، قدرت تصمیمگیری و هدفمندی را ضعیف و در بسیاری موارد منتفی میکند.
- انتقال تجربههای شکلگیری ایده تا عمل کارآفرینان بومی و مسیرهای توسعه و روشها و نوآوریهای آنها به جامعه بهویژه نسل جوان ایران.