اخبار

آیین افتتاح دومین اکران اینترنتی مستند «توران خانم»
22 مرداد 1397

آیین افتتاح دومین اکران اینترنتی مستند «توران خانم»

دومین اکران اینترنتی مستند «توران خانم»، روز شنبه 20 مرداد به همراه اهالی مطبوعات و رسانه در سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد.

در این برنامه رخشان بنی‌اعتماد و مجتبا میرتهماسب کارگردانان اثر و مهتاب کرامتی بازیگر سینمای ایران به عنوان مهمان ویژه در سالن قلم حضور داشتند.

در پایان این مراسم، بنی‌اعتماد با گلایه از اینکه مجموعه کارستان آنچنان که باید دیده نشده است، گفت: توران میرهادی برای نسل من شخصیت شناخته شده‌ای است و دوران زندگی‌اش برایم جذاب بود. این کار، هفتمین اثر در مجموعه «کارستان» است که باید دیده می‌شد ولی در این وانفسا و شرایط، درهم ریخته و به هم ریخته دیده شد. فیلم ساختن ابزار کار ماست که با آن دغدغه‌ و مسئولیت اجتماعی‌مان را بیان می‌کنیم. ما به دنبال اینکه از جایی حمایت ویژه‌ای بگیریم نیستیم و خدا نیاورد روزی را که ما به خاطر گرفتن حمایت مخصوصاً حمایت‌های دولتی بخواهیم دست به شروع کاری بزنیم. در فضای یاس و نامیدی که خبرها درباره آقازاده‌ها و رانت‌های سنگین اقتصادی است، ما در فیلم‌های کارستان سراغ آدم‌هایی رفتیم که بدون داشتن این چیزها توانستند دست به کاری بزنند. توران میرهادی صدرنشین این آدم‌ها بود. این شخصیت‌ها از جمله توران میرهادی، الگوهایی برای همیشه‌ی تاریخ هستند. میرهادی سمبل مبارزه و مقاومت است. ما باید به نیروهای خودمان متکی باشیم و بدانیم که هستیم. مردم جامعه‌ی ما از دیدن چهره واقعی‌ این افراد محروم هستند. آن‌ها باید بدانند چه الگوهایی دارند.

مجتبا میرتهماسب دیگر کارگردان مستند «توران خانم» نیز گفت: برای خود من، توران خانم و شخصیتش و ویژگی‌های قابل تامل او که برای همه‌ی ما راهگشا است، مهم بود. حتماً اگر این فیلم قبل از انقلاب ساخته می‌شد، محوریتش مدرسه فرهاد بود و طبیعی است که محوریت این فیلم به شورای کتاب کودک و فرهنگنامه کودکان و نوجوانان اختصاص دارد چون زندگی پس از انقلاب توران خانم در اینجا می‌گذشت. البته سعی کردیم فضای کودکانه اطراف او را نیز نشان دهیم. برای ما، پیگیری و دقت نظر در رفتار اجتماعی او مهم بود.

دومین اکران اینترنتی مستند «توران خانم» از 20 تا 31 شهریورماه در شبکه اینترنتی هاشور انجام می‌شود و تهیه بلیط از طریق سایت‌های‌ هاشور و تیوال مقدور است.